Nowa reakcja na Facebooku w związku z koronawirusem
W odpowiedzi na panującą sytuację związaną z koronawirusem, Facebook wprowadził nową reakcję – ikonkę buźki przytulającej serce. Oprócz standardowych 6 opcji (“Lubię to!”, “Super”, “Ha ha”, “Wow”, “Przykro mi” i “Wrr”), będzie dostępna jeszcze jedna reakcja: „Care”. Oficjalne polskie tłumaczenie nie jest nam jeszcze znane, jednak chodzi o coś w formie „trzymaj się”.

Od wielu tygodni nasze relacje z bliskimi bardzo się zmieniły – nie wychodzimy z domu tak często jak do tej pory, wielu z nas pracuje z domu, dzieci opuszczają klasyczne zajęcia w szkołach. Wszystko to zmusza nas do porozumiewania się w zdalny sposób, a Facebook pomaga nam w tym poprzez udostępnienie nowej reakcji. Jak tłumaczy Mark Zuckerberg, wprowadzenie takiej animacji ma okazać wsparcie i solidarność jako komentarz na aktualizację statusu, zdjęcie czy wideo udostępnianego podczas epidemii koronawirusa.

Nowa reakcja na Facebooku
Nowa animacja ma być dostępna zarówno na wersji desktopowej oraz mobilnej Facebooka, a także na Messengerze. Na wersji webowej portalu zobaczymy emoikon przytulający serce, podczas gdy Messenger wyświetli nam reakcję w postaci fioletowego, pulsującego serca (włączymy je przytrzymując standardową ikonę “Super)”. Funkcjonalność ma być dostępna w przeciągu kilku dni dla wszystkich użytkowników na całym świecie.
Póki co nie wiadomo czy nowa funkcja zostanie udostępniona na stałe czy tylko na czas obecnej sytuacji. Przedstawiciele serwisu uzależniają decyzję od reakcji samych użytkowników. Jeśli analizy pokażą, że animacja jest chętnie używana, wówczas ocenia się że nowe emoji zostanie wprowadzone na stałe.
Reakcje na posty na Facebooku
Na samym początku funkcjonowania serwisu dostępna była tylko jedna opcja reakcji na zamieszczony wpis – łapka z uniesionym kciukiem w górę, czyli klasyczny lajk. Szybko jednak okazało się, że ta forma reagowania jest dość ograniczona i niewystarczająca. Zdarzały się bowiem posty pod którymi nie wypadało nam dać lajka, np. treści dotyczące katastrof czy czyjejś śmierci. Pozostawienie lajka pod takim wpisem szybko przeradzało się w bycie posądzanym o wyrażenie aprobaty wobec zaistniałej sytuacji. Internauci prędko zaapelowali do Facebooka o wdrożenie sposobu umożliwiającego wyrażenie dezaprobaty dotyczącej danego wpisu. Twórcy portalu nie pozostawili tematu bez odpowiedzi i wzięli się za analizę na najczęściej publikowanych komentarzy pod postami, dla których lajk był niewystarczający. Jaki był efekt? W 2016 Facebook uruchomił 5 nowych reakcji, które dostępne są do dziś. Do znanego już “Lubię to!” dołączyły “Super”, “Ha ha”, “Wow”, “Przykro mi” i “Wrr”.

Facebook stale wsłuchuje się w panujące trendy oraz potrzeby internautów. Co jakiś czas publikowane są okazjonalne emotki, jak na przykład kwiatek z okazji Dnia Matki lub tęczowa flaga pokazująca wsparcie dla osób LGBTQ. Jednak żadna z tych animacji nie została wprowadzona jako stały element.
